vrijdag 8 maart 2024

Sprei van oude truitjes



Vandaag wil ik jullie een groot 
project laat zien: een sprei.


Ik spaarde al een hele tijd oude truitjes
om er een lapjesdeken van te maken.
Voor ik de schaar ✂️ er in zette, maakte
 ik een foto van de truitjes.
Terwijl ik bezig was aan het 
project kwamen er nog enkele bij nadat
de dames ook hun kleerkast uit ruimde.


In maart 2023 zette ik er de schaar ✂️ in.
Ik knipte vierkanten en stroken.


Een hele stapel zoals jullie zien.


Alle knoopjes bewaarde ik ook, die 
komen misschien later nog op dit project.


Van alle stroken maakte ik vierkanten.
Geen enkele is dezelfde.


En toen had ik een stapel van 52 lapjes.
Niet genoeg want ik heb er 64 nodig.
Dan lag het project een half jaar stil.
Ondertussen had ik van de meisjes 
nog truitjes gekregen en in oktober
pakte ik het project weer op.
Ik kwam aan 61 lapjes.
Nog 3.


Van de kleinste reepjes kon ik er
net nog 3 vierkanten maken.


Yes, mijn doel om 64 vierkanten te
hebben is gelukt.


Met hulp van Nomi schikte ik
in oktober 2023 alle vlakken.


Met de overlock stikte ik alles 
aan elkaar.
Dat ziet er al leuk uit!
Dan lag het weer stil voor
3 maanden.
(Zieke kinderen, zelf ziek,
eindejaarsdrukte)

Maar in februari nam ik het project 
weer op!


Eerst moest ik de grote eettafel verplaatsen
want ik had een grote ruimte nodig.
Dit doek kocht ik in de Ikea,
ik wou het als achterkant gebruiken.


Eerst maakte ik de hele naad los
met een tornmesje.


Dan begon ik met 1 hoek goed te
leggen in de naad.


Het was een klusje, maar ik slaagde er
net in voor de kinderen weer thuis
kwamen en de grote eettafel weer op
zijn plek moest staan.


Hier is de hele lap voorzien van
klemmetjes rondom en spelden 
op het grote oppervlakte.


Vanonder moest er een strookje 
afgeknipt worden. 
(Ik weet al wat ik daar mee
ga doen)
De volgende stap is rondom 
alles vast stikken.


Dat ging vlotjes! Het allerlaatste
klusje is de knoopjes.


Waar de spelden zitten, moet ik de
twee doeken vast zetten met elkaar.
Ik bewaarde de knoopjes van alle truien.
Ik selecteerde de vrolijkste knoopjes uit.


Dat waren er exact 49 en dat is juist de 
hoeveelheid die ik nodig heb om
al mijn vierkanten vast te zetten.


En hier is het project helemaal klaar!


De knoopjes heb ik er op 
mijn gemak op genaaid.


Elke dag een paar.


Een kleurrijk geheel, dat is het zeker!


Dit jaarproject is af!
De sprei op mijn bed staat zo leuk.
Er zitten veel herinneringen in,
ik ben blij!

En...


Dat rest stuk, wat deed ik daar mee?


En alle overgebleven kleine 
restjes trui...


Daar maakte ik een worst/rol van en
vulde het op met alle restjes.


De kinderen vinden het een leuk ding.
Opgerold kan je er leuk opzitten,
maar je kan er vanalles mee doen:
knuffelen, in je nek leggen,
iedereen vind wel iets nieuw uit.

Joepie, dit project kan ik van
mijn lijstje afvinken. 👍

7 opmerkingen:

  1. wow wat een klus en wat een verhaal hoe het tot stans is gekomen, nou het resultaat mag er zijn wat een gezellige deken is het geworden met al de leuke kleurtjes en motiefjes
    groetjes ellen

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wauwwwwwww, als ik zoiets bij jou zie krijg ik zin om ook aan zo'n project te beginnen.
    Maar, ik weet dat ik het nooit af zou maken.
    Ten eerste omdat ik geen overlock machine heb, dus zal het naaien niet zo mooi zijn, ten 2de omdat dit soort dingen mij niet snel genoeg gaan en ik er verveelt van raak, haha, mevrouw ongeduld.
    Maar.... wat vind ik dit een ontzettend mooie deken, héél héél gaaf gemaakt.
    Veel plezier ermee, het zal je warm houden en dan extra warm omdat er zoveel mooie herinneringen inzitten.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wauw dat was een hele klus! Hij staat prachtig op je bed.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Woow Sarah
    Wat een meesterwerk en zo leuk dat het van jullie eigen kledingstukken zijn, zo knap dat je het zo mooi recht hebt kunnen maken, daar heb ik altijd moeite mee, het is zo'n groot project!
    En leuk die slang erbij gemaakt
    Je mag met recht trots zijn ol jezelf!
    Liefs Martha

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik heb veel genaaid maar zo'n groot project heb ik nog nooit gedaan, een lange rok van restjes katoen was mijn grootste, mijn complimenten, het is een geweldig mooie sprei geworden. Top!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ooo, wat een prachtig project. Een heleboel werk, maar met een prachtig resultaat. Ik denk dat je hier heerlijk onder zult slapen. Welterusten voor vannacht!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Een heel kleurrijk sprei, mooi gerecycled.
    Nevv zou met die slang achter zich aan door de kamer rennen, dat heeft hij vandaag hier ook gedaan met een genaaide slang van 2,5 meter, haha!

    BeantwoordenVerwijderen

Fijn dat je even keek naar mijn blog en een reactie achter liet . Tot kijk ! Liefs Sarah