zondag 28 oktober 2018

Liedjesmandje * Voorleespret # 15


Jullie lazen vorige week dat ik 
een workshop volgde ivm
voorlezen aan hele jongen kinderen.
Voorlezen is belangrijk,
 een kindje laten opgroeien in
een taal-rijke omgeving
is bevorderlijk voor de 
ontwikkeling van de taal.
Dit kan ook met de 
klassieke de kinderliedjes, 
die jammer genoeg alsmaar
minder gezongen worden.


Ik doopte daarom dit mandje
tot liedjesmand.


Daarin stak ik allemaal
kindvriendelijke voorwerpen, 
die gelinkt zijn aan 
 bekende kinderliedjes.


Met het rond kijken in huis,
vond ik al heel wat voorwerpen.


Maar ik naaide uit vilt er ook
enkele zelf.
Nu is het aan jullie...
Welke kinderliedjes
 herkennen jullie?


Bedankt voor jullie
 hartverwarmende reacties.
Gisteren gingen mijn mama
en ik winkelen.
We hadden beide onze tasjes bij.
( Zie gisteren )
De kassierster vond die
van mijn mama zo mooi.
Mijn mama zei trots
' Die maakte mijn dochter '
Zo'n complimentje is
natuurlijk leuk om te horen.

Fijne zondag!

25 opmerkingen:

  1. Wát een tof idee Sarah! Ik ben jarenlang (voor)leesmoeder geweest, lezen is zó belangrijk en zó leuk en op deze manier gewoon een feestje!

    Poesje mauw
    Ik zag 2 beren...
    Alle eendjes .....
    Onder moeders paraplu...
    Op een grote paddenstoel...
    In Holland staat een huis...

    En nu ben ik aan het eind van mijn liedjes-latijn hihi!

    XxIrene

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Al goed bedacht! En je geeft nieuwe ideeën.
      Onder moeders paraplu is ook tof. Ik dacht aan het liedje Parasolleke, parapluutje,...
      In Holland daar staat een huis daar had ik ook niet aan gedacht... Maar wel: In het bos staat een huisje, keek eens door het vensterraam.
      Leuk!

      Verwijderen
  2. Nou daar gaat ik:
    -Hop paardje hop.
    -In een groen, groen, groen, groen knollen knollen land.
    -Op een grote paddenstoel.
    -Olifantje in het bos.
    -In de maneschijn.
    -Poesje mauw.
    -Het regent, het regent.

    Zo......Ik denk dat ik een heel eind ben gekomen😁

    Je hebt helemaal gelijk hoor, voorlezen en zingen is heel goed voor de ontwikkeling van een kind.
    Wat goed en ontzettend leuk dat jij zo'n mand hebt gemaakt. Heel erg leuk idee!!
    Succes ermee.

    Je moeder is vast heel trots op je, daarom zegt ze ook zoiets liefs!
    Ook lief dat de kassière zegt wat ze denk, we zouden in de wereld best wat vaker een compliment mogen geven aan een vreemde!!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Goeie tip van in een groen, groen knollen land.
      In de maneschijn ook niet aangedacht....
      Het regent is weer een derde optie voor mijn papapluutje... Heel leuk!
      Olifantje in het bos ken ik helemaal niet, dat ga ik eens opzoeken...
      Dank je voor de tips! X

      Verwijderen
  3. wat een geweldig leuk idee zo kun je allerlei kinderliedjes verzinnen.
    groetjes ellen

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat ziet dat er super leuk uit, Sarah.
    Ik ben met zo'n mand bezig voor de kinderen van onze Kinderopvang. Leuk om te maken en wat zullen de kinderen er straks van genieten!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Zo leuk die liedjesmand en ik denk dat je nog wat extra liedjes gaat leren kennen zo !
    Ik ken er ook nog eentje over een vlinder, ken je die ?
    Was mijn favoriet toen ik in 1 en 2 stage deed.
    Vertel eens vlinder, vertel eens vlinder waar kom je vandaan ?

    Wat een geweldig compliment kreeg je van de kassierster ! Zo tof !
    Groetjes
    Margo

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een leuk idee! Jij wordtcast de lievelings voorleesjuf :-)
    Mooie opsteker, zo'n compliment!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Oooo... Wat komen er nog leuke ideeën binnen.
    Andere liedjes bij mijn voorwerpen, die ik dan weer vergeten ben. Kom maar af met jullie herinneringen!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wauw, alle liedjes die ik nog kende zijn al opgenoemd, wat leuk ! Misschien nog "papegaaitje leef je nog, ija deja, ja ...ik ben er nog, heb m'n eten opgegeten en m'n drinken laten staan.. Een prachtig idee, die liedjesmand, en je hebt een verdiend compliment gekregen over die tas ! Groetjes, Enny

    BeantwoordenVerwijderen
  9. ik ben niet zo'n zangtalent, maar het idee van de liedjesmand vind ik super!
    Net als het voorlezen!
    Nancy

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Afgelopen week een lezing gevolg van Kaspar Bormans, dit idee van jou zou ook goed bij zijn fantasiespel passen, door plaatjes te laten zien prikkel je ook de verbeelding en kunnen mensen er over vertellen maar zingen kan natuurlijk ook :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hey Sarah, ik heb er nog eentje : "in een klein stationnetje, 's morgens in de vroegte, stonden 7 wagentjes, netjes op een rij..."
    Groetjes, Enny

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Die had ik ook in gedachten, maar ik had er nog niks voor. Ik smokkel wel een houten treintje uit onze treindoos voor in het mandje.

      Verwijderen
  12. Wat leuk zo'n mandje waarmee je allerlei liedjes kunt bedenken. En wat zijn er al veel liedjes bedacht. Leuk!
    Groeten, Aartje

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Super Sarah een liedjesmand hoe leuk is dat. Als ik bovenstaande reacties bekijk heb je genoeg liedjes die je samen met de kinderen kan gaan zingen.

    groetjes Hermien

    BeantwoordenVerwijderen
  14. - Zon zon zonnetje, schijn op mijn balkonnetje
    - Hansje pansje kevertje
    - In Holland staat een huis
    - Herfst herfst wat heb je te koop/ op een grote paddenstoel
    - Slaap kinjde slaap

    Nou wat een leuk idee is dit zeg! Tof gedaan! EN wat mooi dat je een compliment kreeg over de tassen. Altijd leuk!
    - 10 kleine visjes die zwommen naar de zee
    - Alle eendjes zwemmen in net water
    - Klein klein kleutertje
    -

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat van dat zonnetje ken ik niet...
      Jij geeft ook weer leuke variaties. X

      Verwijderen
  15. Hey Sarah,

    Geweldig gedaan! Wat een leuk, creatief idee!! En ook in de liedjesmand past een olifant!! haha!!
    Moet direct denken aan 'op een grote paddenstoel' 'Ik zag twee beren' 'alle eendjes zwemmen...' 'Poesje mouw...' 'Ik heb de zon zien zakken...' 'In het bos daar staat een huisje...'
    En er is ook een olifantenversje, maar dat moet ik eens aan Laura vragen... die werkt in een crèche en heeft het al eens opgezegd...
    Veel plezier er mee!!

    Liefs,
    Nancy

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Tja, dat olifantjes moest erin!
      Ik ken geen bekend liedje met een olifant, maar ik heb er echt een zwak voor. Ik vond wel op Pinterest een liedje over een olifant: olifant, wat heb je gegeten? Maar ik wil zeker jullie versie horen!
      Wat heb ik veel bij geleerd!

      Verwijderen
  16. Ik geef jullie een overzicht van alle liedjes die ik in gedachten had, MAAR ondertussen heb ik veel bij geleerd.
    - Alle 🦆 zwemmen in het water...
    - Hop 🏇 hop, paardje in galop...
    - Ik zag twee 🐻 broodjes smeren...
    - 🐈 miauw, kom eens gauw...
    - 🐑 schaapje, heb je witte wol...
    - 🐠 visje in de kom...
    - 🐦 leefje nog, ijedaja...
    - 🐘 olifantje, wat heb je gegeten,...
    - 🛥️ varen, theeje drinken, varen we
    naar de overtoom
    - In het bos daar staat een 🏠, keek
    eens door het vensterraam, kwam een
    🐇 aangelopen, klopte op de deur...
    - 🐞 Hansje pansje kevertje...
    - 🕊️ vogeltje gij zijt gevangen...
    - Ik heb de ☀️ zien zakken in de zee
    - ☂️ Parasolleke,eentje voor de regen..
    - Op een grote 🍄 vol met witte...
    - Klein Klein kleutertje.. jij plukt er
    al de 🏵️

    Bedankt voor alle andere ideeën nog!

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Olifantje in het bos, laat je mamma toch niet los.
    Anders raak je de weg nog kwijt
    En dan heb je later spijt.
    Olifantje in het bos, laat en mamma toch niet los.

    Dat is een leuke voor de olifant!!

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Bedankt trouwens......Ik heb nu de HELE DAG deze liedjes in mijn hoofd.....grrrr.
    😂😂

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Wat een toffe lijst met liedjes ! Toch leuk, heel de dag die vrolijke liedjes in je hoofd, zeker op zo'n grijze dag ! :))))) Groetjes, Enny

    BeantwoordenVerwijderen

Fijn dat je even keek naar mijn blog en een reactie achter liet . Tot kijk ! Liefs Sarah