vrijdag 8 februari 2019

Workshop Bijenwasdoeken * Zero Waste #4



De workshop was leuk!
Dit is het eindresultaat.


De workshop bestond uit 
twee delen.
De herbruikbare zakjes
werd gegeven door een student,
het bijenwaspapier gaf ik.


Ik noem het liever 
Bijenwasdoeken.
Hier zie je drie 
opgerolde exemplaren.


Je gebruikt ze om je kommen
mee af te dekken ipv plastiekfolie,
wat heel slecht voor het milieu is.


Of om een aangesneden groenten
te bewaren in de ijskast.
De doekjes zijn gemakkelijk om
te maken, niet duur, herbruikbaar,
ecologisch, vrolijk,...


 Ik maakte op voorhand
deze tekst en ik kon
mijn bijtjes stempels
 van de Action
goed gebruiken!


Deze foto vind ik
zo tof. Wat een kleuren!
Er werden veel doekjes gemaakt
en de jongeren vonden het machtig
dat het zo eenvoudig is om 
plastiekfolie te vervangen.
Ze gaan vanaf nu hun
boterhammen zo inpakken!


Deze slotzin op mijn pagina's
is nog een extra stimulans.


Toen iedereen druk bezig was aan
 de bijenwasdoeken, naaide ik een 
appelzakje.
Dat stofje vond ik zo mooi en hoewel
ikzelf al een hele collectie
groentenzakjes heb.
( klik HIER )
Moest ik die maken!


Na de workshop had ik nieuwe 
bijenwasdoeken en een
prachtig zakje voor mijn grote appels 
die ik dinsdag op de markt kocht.

Hier is plastiek en klimaat een 
veel besproken thema.
De dochters zijn al verschillende
keren gaan betogen
bij de klimaatacties.
De school staat er ook achter
dat ze op deze manier hun
stem laten horen aan de politiek.


Wij proberen hier heel bewust 
met de dingen om te gaan.


Reduce- Reuse- Recycle
zoveel als je kan.
We willen toch allemaal dat
onze kinderen en kleinkinderen
oud kunnen worden.
Ze maken zich daar veel zorgen 
over en terecht!
We kunnen allemaal
ons steentje bijdragen,
alleen zo kan er verandering 
komen.

9 opmerkingen:

  1. Ziet er weer erg leuk uit, die workshop.
    Wat goed dat jullie met zulle ideeën komen en dit ook doorgeven aan de studenten.
    Ik heb al aan jullie gedacht, of jullie ook mee zouden staken voor een beter klimaat.
    Ik had al gedacht van wel, want vind het echt wat voor jullie. (Ik ken je natuurlijk niet persoonlijk, maar zoa la ik je blog lees weet ik dat jij heel bewust bezig bent met het milieu en dat ook doorgeeft aan je kinderen)
    Het heeft nu volop de aandacht en in Nederland zijn ze we ook al meer mee bezig.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een leuke workshop zal dat geweest zijn. Ziet er erg gezellig uit met een mooi resultaat!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Heel tof, wat een leuke workshop met mooie en heel bruikbare resultaten! Heel goed dat jullie zo bewust omgaan met het milieu. Probeer ik ook, maar lukt niet altijd....
    grtz Colien

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wauw wat gaaf zeg! Ik wist niet dat je die doekjes kunt gebruiken om iets mee af te sluiten. Als ik iets bewaar heb ik bakjes met deksels, dus geen plastic folie. Goed dat jullie allemaal zo bewust bezig zijn. Ik hoorde van vrienden die in India waren dat het daar echt vreselijk is. Hoeveel plastic daar in de goten ligt en op straat, in de afwatering etc. iedereen gooit het daar op straat en niet zoals bij ons gescheiden inzamelingen. Wat dat betreft zijn de westerse landen al goed bezig en is er wereldwijd veel te verbeteren. Goed dat de scholen er achter staan. Volgens mij heeft de minister hier gezegd dat het niet mag, spijbelen voor het milieu. Hij heeft liever dat de scholieren op een zaterdag actievoeren.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wow wat tof!! Ik had er nog nooit van gehoord. Hier gebruik ik amper folie. Doe bijna alles in bakjes.
    En ga ook met mijn zakjes fruit halen. Valt mij nog steeds tegen hoeveel afvalplastic ik nog steeds heb. Meer naar de markt gaan zou een optie kunnen zijn maar dat lukt niet altijd.
    Maar wie weet ga ik het nog eens maken. Haal je de was bij een imker??
    Fijn weekend!!
    Groeten van Femminde

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Oh, dat is echt heel tof, prachtig gedaan, zo mooi, en ook natuur-vriendelijk ! Ja, we moeten voor onze aarde zorgen hé, we hebben er maar 1. Ik vang al het regenwater op, composteer al de groenten- en fruitschillen, tuinafval,enz.., heb ook herbruikbare zakken,... alle beetjes helpen. En tof, dat de jeugd er ook voor op straat gaat ! Groetjes en prettig weekend. Enny

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ziet er goed uit, leer je kinderen dat het ook anders kan. Wij doen ook ons best, ik naai stoffen tassen voor de boodschappen en gebruik zo weinig mogelijk plastic. Alleen . . . in acrylverf zit ook plastic, soms is het moeilijk :-(

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Zo leuk, ik wist niet eens dat dit bestond! (Ik heb stiekem al je foto van de handleiding groter gemaakt op mijn scherm om een idee te krijgen van hoe je dat doet). Ik ben ook grote voorstander van zero waste, maar merk ook dat het vaak moeilijk gaat om niet met allerlei overbodige verpakkingen thuis te komen. In Mechelen hebben we een roze vuilniszak - voor alle plastiek dat niet in het pmd mag. We hebben nog nauwelijks restafval daardoor, maar het is echt confronterend hoeveel plastiek je toch nog in huis krijgt, ook al probeer ik er toch op te letten. Ik wil je trouwens al bijna twee weken mailen met een vraagje binnen hetzelfde thema... Dat moet ik dus gauw doen. Fijn dat je dochters ook zo geëngageerd zijn als jij!
    Groetjes, Nele

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat een leuke post weer !
    Je bent goed bezig !

    BeantwoordenVerwijderen

Fijn dat je even keek naar mijn blog en een reactie achter liet . Tot kijk ! Liefs Sarah