vrijdag 26 juli 2024

Papa/opa in Memoriam 26 juli 2024



Vandaag is het 6 jaar geleden dat mijn
papa gestorven is.
Zijn aanwezigheid voel ik nog steeds en 
ik herken veel van hem in mezelf 
en in de kinderen en dat is zo mooi.
Om de zoveel tijd maak ik ook iets creatief 
met zijn oude kleding.
Deze keer is het deze zak.


Van zijn oude hemden schieten nog 
maar restjes over want ik maakte er
al een plaid mee, een Mini-fotoboek, een hoes voor een Groot fotoboek ,... 
Maar van de kleine restjes kon ik
toch nog 25 vierkantjes knippen
van 6 op 6 Cm.


Daar maakte ik dit lapje mee.


Die naaide ik op het midden van 
een lap grijze stof.


We hebben hier thuis al een tijdje
de pitjesbak liggen van papa/opa.
In de winter heb ik het spel vaak
gespeeld met de kinderen en als kind
speelde ik het vaak met mijn papa.
Het spel ademt papa/opa uit, dus zat ik
al een tijdje met het idee om er een zak
voor te maken met stofjes van papa/opa.


En dat is gelukt!
Als ik het zie liggen op de kast,
komen direct alle mooie
herinneringen terug.


Een voorzakje van een hemd gaf ik aan
de achterkant een versteviging zodat
het kon dienen om de dobbelstenen,
de spelregels en het blikken doosje (met een
krijtje in) netjes bij elkaar te steken.


Alles past samen netjes in de zak.
De grijze en de bruine stof komen uit de
doos met stoffen, die ooit van mijn oma waren.


De pitjesbak heeft nu een mooie zak en
als ik hem bovenhaal lijkt het of
papa/opa gewoon mee speelt.


Mijn papa was boekbinder en zette van
die gouden letters op de ruggen 
van boeken. Een oude stiel, die niet
meer zo vaak te zien is. Als kind mocht ik
soms gaan kijken op zijn werk en wat vond 
ik dat fascinerend al die letters en hoe
ze gedrukt werden op perkalin,
dat zo lekker rook.
Onlangs kwam ik deze bladwijzer tegen,
ooit gekregen van mijn papa met een
leuke papa-woordspeling.
Die gebruik ik nu weer.
Papa/opa is er altijd overal bij. 

💜

10 opmerkingen:

  1. Dit soort berichtjes vind ik altijd zo leuk om te lezen.
    Zo mooi hoe jij de herinneringen aan je vader levendig houdt door steeds weer spullen van hem te gebruiken (het spel, maar ook de stofje en de boekenlegger)
    Mooi om zelfs de laatse stukjes stof te knippen in kleine 4kantjes en er dan toch weer iets moois van te maken.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. wat een mooie herinneringen maak je om op deze manier zijn oude kleding te gebruiken
    groetjes ellen

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een mooie herinneringen Sarah
    Zo leuk dat je de overhemden van je vader zo mooi hebt verwerkt
    In eerste instantie kende ik dat spel niet maar even de foto vergroot en het lijkt op yathzee of heb ik het mis?
    De boekenlegger is ook zo'n mooie herinnering
    aan je vader, zeer kostbaar!
    Liefs Martha

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Heel mooi deze post !!!!
    De herinnering blijft !!!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoe mooi is het geworden wat je maakte met de kleding stukken van je papa. Tastbare herinneringen zijn het en zoals je zegt zodra je erna kijkt dan beleef je het weer. En wat een mooi beroep had je papa, sterkte voor vandaag en mooie herinneringen. Zo gebruik ik al 42 jaar mijn vaders hakmes in mijn keuken.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Leuke zakjes heb je gemaakt met je Vaders overhemden. Sterkte vandaag.
    Groetjes ,Eri

    BeantwoordenVerwijderen
  7. leuke herinnering, mooi (en makkelijk) zo'n zakje

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Nou zit ik dit te lezen en ik vraag me af of we dat wisten, jij en ik, dat allebei onze vaders boekbinders waren...hoe bijzonder. Guus heeft een hele rij ingebonden Donald Ducks in de kast staan. Ik heb zelf ook twee ingebonden schriften en zo zijn er meer dingen...
    De zak voor het spel is heel mooi! Leuk al die verschillende lapjes. ik heb hier ook tassen vol staan met hemden etc. Ik kom er nu niet aan toe met werken en de verhuis van mijn moeder en alle voorbereidingen, maar dit inspireert wel weer.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat gaaf dat je er nog steeds van alles van kan maken.
    En nu kan je zelfs met de kleine restjes aan de gang zo.
    En met een super resultaat. Fijn om zo elke keer je vader in dingen weer tegen te komen.
    Fijne week!!
    Groeten van Femminde

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat een mooie herinneringen aan je vader.

    BeantwoordenVerwijderen

Fijn dat je even keek naar mijn blog en een reactie achter liet . Tot kijk ! Liefs Sarah