zaterdag 15 april 2023

Feest-tafelkleed πŸŽ‚


Ik had een hele mooie en gezellige verjaardag!
Eindelijk kan ik mijn groot project 
laten zien!
Ik maakte een tafelkleed en het wordt nu 
ons feest-tafelkleed. 
Met heel wat foto's neem ik jullie graag
 mee in 'the making of '.


Eerst verzamelde ik stofjes in
rood en wit.
Het idee van het tafelkleed komt uit  
'Patchwork Projectenboek' van 
Emma Hardy, maar ik paste alles 
aan naar onze tafel.


In overleg met Nomi bepaalden
we een volgorde.


Van elk stofje (8) knipte ik 10 driehoeken.
(Elke dag een stofje)


Op een wit laken tekende ik lijnen
en dan driehoeken.


Daar was ik even mee zoet...


Ik knipte ze allemaal uit. 
80 witte driehoeken, waarvan 8 nog
eens in twee voor de hoeken.


Ik had alle benodigde driehoeken!


Ik maakte hoopjes voor elke rij.


Nomi dacht mee over het patroon en
tekende het zelf voor me uit,
zodat ik geen vergissingen kon maken.


En dan kon het naaien beginnen.
Ook dit was in stukjes en verspreid
over meerdere dagen.


Maar ik zag het groeien...


En hier was ik klaar met alle stroken. πŸ‘


Dan naaide ik alle stroken aan elkaar.


Ik maakte rondom een witte strook.


Ik legde een groter wit laken op de 
grond en legde mijn lap met driehoeken erop.
Ik spelde de twee lagen op elkaar. 
De zijkant knipte ik bij en plooide hem
2 keer 1 cm om en met clips hield ik alles mooi
op zijn plek.


Ik stikte de rand rondom.


Naast de witte strook stikte ik
alles nog eens door zodat de stoffen niet
kunnen verschuiven.


Alles ziet er netjes afgewerkt uit πŸ‘


Hier ligt het tafelkleed op de grond
om het goed te kunnen zien.


Zo leuk al die driehoeken.


De stroken hebben telkens de zelfde volgorde,
maar ze verspringen telkens 1 driehoek.


Ik heb het even op de tafel gelegd
om te genieten van het eindresultaat.


Dan heb ik het netjes opgevouwen en
opzij gelegd tot mijn verjaardag.
(Dat was nog drie weken wachten...)
Nomi wist ervan en heeft het hele 
tafelkleed mee zien groeien.


Toen ik op mijn verjaardag in de
ochtend nog even boodschappen ging doen,
kwam ik thuis en had ze het op de tafel gelegd.


De post deed ze in een mandje.
(Die is ondertussen open en ik kom
iedereen persoonlijk nog bedanken,
nog even geduld)


Ze was ook stiekem de vorige dagen
bezig geweest aan een mooie taart.


Ik kreeg van haar ook mooie bloemen.
Ze heeft me enorm verwend.
Van de andere kinderen kreeg ik 
een dikke knuffel en ze hielpen dan weer met
andere dingen en gaven me meer
onzichtbare kadootjes. 
(Daar ben ik even blij mee)


We hebben gesmuld!


Het tafelkleed wordt nu ons
feest-tafelkleed. Ik ben benieuwd hoe wit
het gaat blijven...
Als iemand trucjes kent om vlekken
te verwijderen, ik hoor het graag.
En anders zal elke vlek een leuke 
herinnering zijn!

Fijn weekend!

16 opmerkingen:

  1. Zooooooo, wauw....... ik ben echt sprakeloos!!
    Wat ontzettend mooi!!
    Zo leuk om zelf te maken, helemaal met hulp van je dochter.
    Super super leuk, hier gaan jullie nog héél véél jaren plezier van hebben.
    (Vlekken, tja, ik zou ze voorzichtig behandelen met vlekkenmiddel (vanish bijvoorbeeld) of insmeren met ossengalzeep. Of héél voorzichtig deppen met chloor en dan in de wasmachine.)
    Of inderdaad gewoon denken "oh ja, die vlak was van dat feestje"

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een geweldig MOOI kleed heb je gemaakt. Super om zo een feestkleed te maken. Dat wordt een echt feestelijke tafel.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een super vrolijk feest tafelkleed. Daar word je helemaal blij van. Feestelijker kan een verjaardag niet beginnen.
    Groetjes van HenriΓ«t

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat is deze tof geworden!! Maar wat een project. Echt petje af. Maar dit kleed zal echt nog jaren jullie tafel versieren. Dus het was het echt waard.
    Fijn weekend verder!!
    Groeten van Femminde

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wooow Sarah
    Wat mooi!
    Prachtig gemaakt met die variatie van 3hoekjes, het is met recht een feesttafelkleed, daar zullen jullie nog jaren plezier van hebben, lief dat Nomi ook zo leuk heeft meegedacht en een heerlijke taart heeft gemaakt!
    Zelf gebruik ik als vlekkenmiddel altijd ossengalzeep soms vloeibaar, maar ook wel in de vorm van een stuk zeep
    Liefs Martha

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Een heel vrolijk, feestelijk tafelkleed, superleuk! Daar heb je heel veelbwerk aan gehad, knap gemaakt.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Prachtig kleed, niet makkelijk om te naaien maar het is gelukt, petje af! Het is echt een feestelijk tafelkleed , gezellig om samen aan te zitten en te snoepen van de taart. Mijn kaartje heb je nog tegoed . . .

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wow, wat een gaaf kleed is het geworden! Prachtig met die driehoeken. Nomi heeft dat mooi bedacht, dat patroon. EN die taart ziet er ook al zo mooi uit! Fijn dat je zo'n mooie dag hebt gehad. En mijn ervaring met vlekken is dat je zeker op ene tafelkleed niet te lang moet wachten met wassen als er eenmaal een vlek in zit!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat een mooi eindresultaat, het ziet er moeilijk uit, maar je bent een handige tante, dus voor jou misshcien niet! Fijn dat je zo verwend werd, lekker nagenieten!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Dit heb je supergoed gedaan, ik vind het zulk knap werk. Mijn complimenten hoor. Zo feestelijk verzorgd alles.
    Groetjes Elly

    BeantwoordenVerwijderen
  11. wat en super leuk en vrolijk feest tafelkleed.Hopen dat er nog veel herinneringsvlekken op mogen komen!!
    liefs Annemarie en Merit

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Sarah, 1000 x sorry voor de late verjaardagswensen, maar sinds vorige week, lukt het bij jou en een aantal mensen niet om te reageren op het blog. Hopelijk gaat het nu. Alsnog een heel gelukkige verjaardag en je tafel-feestkleed is super. Telkens als jullie een feestje hebben kan het uit de kast. Wat ben jij toch een bezige bij. TOP.
    groetjes, Laurette

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hey Sarah,
    Wat een leuk project is dit!
    Ik heb ooit 2 lappendekens gemaakt en dit doet me er erg aan denken, een heel werkje, dat weet ik maar al te goed...
    Nogmaals gefeliciteerd... Kaart vertrekt hier met wat vertraging...
    Liefs,
    Nancy

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ah ja... Voor de vlekken kan je steeds googelen naar 'Tante Kaat' Die heeft super tips! Tante Kaat haar echte naam is Elma Dalhuysen, ze woont bij ons in Schoten en is een topmadam!

      Verwijderen
  14. Wat een geweldig kleed, Sarah! Heel mooi. En zo feestelijk gedekt op je verjaardag!
    Lieve groet,
    Jantine

    BeantwoordenVerwijderen
  15. heel mooi en vrolijk tafelkleed!
    ossegalzeep en 'het citroentje' zijn voor heel wat vlekken echt goed.
    groetjes
    Nancy

    BeantwoordenVerwijderen

Fijn dat je even keek naar mijn blog en een reactie achter liet . Tot kijk ! Liefs Sarah