dinsdag 25 april 2023

Jaarwerken



April is de tijd van de deadlines voor het
inleveren van de jaarwerken en dat
is bij beide jongens gelukt.
Er komt ook wat hulp langs mijn kant 
bij kijken zoals nalezen,
bedenken van de vormgeving, 
tips geven bij de tekeningen,....
In klas 6 zijn ze vrij in het kiezen
van een onderwerp.
Jaro koos een straaljager,
het model F-14.
Ik kende er zelf niks van, maar na het lezen 
van zijn werk is dat verleden tijd.


Ik leerde Jaro om een boekje te naaien.


Het leverde een mooi resultaat op.
Leve de snijmallen. Jaro draaide vlijtig
alle letters uit in hologram papier. 


In klas 9 is de opdracht een biografie.
Moriander koos Anne Frank uit en 
hij gaf gisteren dit boekje af.
We wouden de sfeer van een dagboek
weergeven als vormgeving en 
dat is gelukt. 


Ik had een stofje liggen dat wel erg leek
op de cover van Anne's dagboek.
Het inbinden met de ringen lieten we
doen in het kopiecentrum.
Ik naaide er nog een knoopje op en
een flapje om het te kunnen sluiten.


Het boekje leest enorm leuk, het is A5. 
De tekening van de plattegrond daar was
Moriander wel even mee zoet, maar het is
goed gelukt.


Op de laatste pagina kwam zijn linoafdruk.
Het is een Jodenster op een geel stukje stof.
De ster was groter dan het boekje, want 
toen hij in de klas de lino maakte had 
hij nog geen idee dat zijn werk A5 ging worden.
Ik kreeg het idee om het netjes op te vouwen
en met mica een flapje te maken waarin
hij het kon in steken.


Het gele lapje stof ben ik vergeten 
op de foto te zetten, 
maar hier zien jullie een proefdruk.

Ik vond Moriander zijn keuze heel boeiend.
Ik heb samen met hem films gezien en 
het dagboek van Anne Frank gelezen
(dat deed ik als kind ook). 
We willen in de toekomst graag samen 
 het Achterhuis 
gaan bezoeken in Amsterdam.
( Daar vonden we nu nog geen tijd voor)
Moriander heeft ook zijn 99 jarige Bonneke
geïnterviewd en haar 
oorlogsherinneringen kwamen
ook in het boekje.
Ik vond het fijn om het proces mee op
te volgen, mee na te denken en ik 
heb ook weer vanalles bij geleerd.
Maar ik ben ook blij dat de stress die deze
jaarwerken ook met zich meebrengt,
weer achter de rug is.

Vandaag moet ik nog bedenken wat ik
ga maken voor het KKT, dat is morgen al🤔

Fijne dag!














 

8 opmerkingen:

  1. Hey Sarah,
    Van mij krijgen jouw beide zonen alvast een 10 voor creativiteit! Ik ben er zeker van dat de inhoud ook in orde zal zijn!
    Blij dat mijn kaart met vertraging toch is aangekomen...
    En mijn kaart voor het KKT staat al te blinken ze! ;o)
    Liefs,
    Nancy

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Elk jaar weer kijk ik er enorm naar uit om de jaarwerken van jouw kinderen te zien, ik vind dat ze altijd enorm veel zorg en aandacht besteden aan hun opdrachten.
    Deze 2 zijn weer goed geslaagd.
    Het kan niet anders dan dat ze er een goede beoordeling voor krijgen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Knap gedaan van je jongens met de hulp van Mama!
    Groetjes, Eri

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mooie leerzame projecten.
    Wel weer een last van de schouders nu het voor dit jaar klaar is.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. de jaarwerken zien er weer mooi uit, deze leveren vast een goed cijfer op

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een mooie projecten , Sarah
    En wat fijn dat je ze zo mooi kunt begeleiden
    Heel leerzaam!
    Liefs Martha

    BeantwoordenVerwijderen
  7. fantastisch hoe je zonen op school uitgedaagd worden voor zo'n projecten! Zien er allebei heel mooi en interessant uit!
    Nancy

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wow ze hebben dit super gedaan, kun je wel trots op zijn, en de afwerking zo netjes ook.
    Groetjes Elly

    BeantwoordenVerwijderen

Fijn dat je even keek naar mijn blog en een reactie achter liet . Tot kijk ! Liefs Sarah